سیستم نرمافزاری اوراکل پریماورا Oracle Primavera P6 Enterprise Project Portfolio Management سیستمی یکپارچه و جامع برای برنامهریزی، زمانبندی، بودجهریزی، تخصیص و تحلیل منابع و همچنین کنترل پروژه و سبد پروژهها میباشد که شامل چندین ماژول و راهکار میباشد که شکل زیر برخی از این ماژولها و قابلتها را نشان میدهد.
نرمافزار (P6 Professional)
این بخش که در ایران به P6 معروف شده است و بسیاری از شرکتها از این نرمافزار به صورت تک کاربره استفاده مینمایند. این نرمافزار با توجه به امکانات بسیار زیاد و قابلیتها خاص خود بیشتر توسط کارشناسان بخش برنامهریزی و کنترل پروژه مورد استفاده قرار میگیرد. از مشخصات این نرمافزار میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- مدیریت زمان، هزینه، ریسک و سایر حوزههای دانش PMBOK
- برنامهریزی همزمان چندین پروژه و مدیریت منابع به صورت متمرکز و جامع
- سیستم مدیریت ارزش کسب شده
- برنامهریزی، زمانبندی و کنترل پروژهها
- امکان برنامهریزی پروژهها با بیش از ۱۰۰،۰۰۰ فعالیت
- امکان ایجاد و استفاده از تعداد نامحدود تقویمها پروژه، منابع و سازمانی
- امکان ایجاد تعداد نامحدود برنامههای پایه (Baseline)
- تعریف منابع به صورت متمرکز و به کارگیری در چندین پروژه
- تخصیص منابع به فعالیتها و پیگیری پیشرفت کار
- اندازهگیری و پایش پیشرفت واقعی در مقابل پیشرفت برنامهای
- قابلیت استفاده تحت شبکه و به صورت همزمان توسط چندین کاربر
- ایجاد سطوح دسترسی کاربران با توجه به سمت سازمانی
- ایجاد گزارشهای زمانبندی، پیشرفت، منابع و هزینه به صورت جدولی و نموداری
- استفاده از قویترین پایگاههای داده (SQL Server و Oracle)
- امکان یکپارچه نمودن اطلاعات با سایر سیستمهای نرمافزاری سازمان
- استفاده به عنوان بانک اطلاعاتی پروژه و ثبت کلیه اطلاعات مرتبط با پروژه
- امکان تعریف پایگاههای داده فایلی و استفاده از سیستم به صورت Standalone
ماژول اصلی P6 (تحت وب)
یکی از قابلیتهای مهم راهکار پریماورا EPPM درگیر کردن کلیه کارشناسان سازمان در فرآیندهای برنامهریزی و کنترل پروژه میباشد. ماژول Web Access این امکان را به کلیه مدیران و کارشناسان در سازمان میدهد تا بدون استفاده از هر نرمافزاری فقط با وارد کردن یک آدرس در مرورگر اینترنتی خود به اطلاعات پروژه دسترسی پیدا نموده و در محیطی کاربرپسند و کارا فعالیتهای خود را برنامهریزی و کنترل نمایند. مدیران میتوانند به گزارشهای جامع و دقیقی که به صورت خودکار تهیه شده دسترسی پیدا نموده و از ابزارهای تحلیل مناسب نرمافزار جهت بهبود فرآیندهای تصمیم گیری استفاده نمایند.
داشبوردهای گزارشی
در P6 EPPM داشبوردها دارای دو کارکرد گزارشی و Workspace میباشند. در داشبوردهای گزارشی بخشهای مختلفی به نام پرتلت قابل ساخت و اضافه شدن به داشبورد می باشند که وضعیت عملکرد پروژهها را ارائه می کنند. اما در محیطهای کاری (Workspace) پرتلتهای برای اطلاعات رسانی به کاربرها در خصوص موارد و مشکلات، ریسکها، فعالیتهای تأخیر دار و … پیشبینی شده است.
مدیریت سبد پروژه (Portfolio Management)
در این بخش ابزارهایی جهت تحلیل سبدهای پروژه ایجاد شده است. آنالیز سبد پروژه ابزار مناسب در جهت ایجاد سبدهای پروژه بهینه میباشد. همچنین بررسی وجود ظرفیتهای لازم در سازمان برای انجام سبدهای تعریف شده و متوازن سازی آنها در این ابزار انجام میشود.
مدیریت پروژه (Project Management)
این بخش اصلیترین ماژول محیط تحت وب میباشد که تعریف پروژهها، برنام ریزی و کنترل پروژه در آن انجام میشود. برخی از قابلیتهای این ماژول عبارت است از:
- تعریف EPS و پروژهها
- تعریف WBS و فعالیتها، تهیه شبکه پیش نیازی و زمانبندی پروژه
- تخصیص منابع، نقشها، مخارج و بودجهریزی، تحلیلهای منابع
- به روز آوری و کنترل پروژه، ثبت اطلاعات شامل اسناد، محیطهای کاری، یادداشت، چت و …
- ثبت ریسکها، تحلیل کیفی و ثبت برنامههای واکنشی
- ثبت مسائل و مشکلات و ردیابی آنها
واسط کاربری (Team Member)
تایم شیت (Primavera Timesheet)
ماژول سوم که بیشتر توسط کاربران یا کارشناسان مورد استفاده قرار میگیرد گزارش کننده پیشرفت میباشد که در ویرایشهای قبلی راهکار با نام Time Sheet شناخته میشد. در این ماژول کارشناسان از فعالیتهای برنامهریزی شده مربوط به خود آگاه شده و میتوانند گزارش پیشرفت کار خود و تایم شیت را وارد نمایند. اطلاعات وارد شده به صورت خودکار و پس از اخذ تأییدیه های لازم در برنامه اعمال و برنامه به روز رسانی میشود.
واسط کاربری اعضای تیم پروژه (Team Member)
این ماژول که از ورژن ۸ به بعد اضافه شده است امکان به روز رسانی برنامه را توسط کاربرانی نهایی مثل مسئولین اجرای کار، مدیر پروژهها، ناظران و … فراهم میآورد. تفاوت اصلی این ماژول با ماژول Progress Reporter روش تایید و اطلاعات ورودی میباشد. در نرمافزار Progress Reporter کارشناسان که به عنوان منابع تعریف شدهاند میتوانند تایم شیت خود را وارد کرده و ارسال نمایند، همچنین امکان ثبت مدت باقیمانده کار Remaining Units را نیز دارند اما در ماژول Team Member هم منابع و هم صاحبان فعالیت که در نسخه جدید قابل تعریف میباشد میتوانند وضعیت فعالیت شامل تاریخ شروع، درصد پیشرفت، تاریخ پایان، مدت باقیمانده، Steps و مقدار واقعی کار Actual Units را ثبت و ذخیره نمایند. سپس میتوان تنظیم نمود که برنامه به صورت همزمان و یا پس از تایید بر اساس دادههای ثبت شده در Team Member به روز آوری شود.