استقرار و پیاده‌سازی نرم‌افزارها

اگر دلایل زیر را به عنوان علل اصلی استفاده از سیستم‌های یکپارچه مدیریت پروژه در نظر بگیریم:

  • استاندارد سازی فرآيندها و گردش اطلاعات در پروژه‌ها
  • از بين بردن محدوديت‌هاي زماني و مكاني دستيابي به اطلاعات پروژه
  • يكپارچه سازي داده‌هاي پروژه‌هاي سازمان
  • جلوگیری از عمليات تكراري و غير ضروري
  • تصميم گيري‌های مديريتي به موقع
  • امكان انجام تحليل های زمان ـ هزينه
  • ذخيره سازی اطلاعات پروژه‌های سازمان به عنوان بستر و مبناي اطلاعات قابل تصميم گيري در پروژه‌هاي آتي

یکی از راه حل‌های جامع و سازماني در زمینه‌های فوق در پروژه‌ها استفاده از نرم‌افزارهای یکپارچه مديريت پروژه طراحی شده توسط شرکت Oracle می‌باشد. این نرم‌افزارها امکان طراحی، استقرار و پیاده‌سازی فرآیندهای مدیریت پروژه‌ها را در بستر WEB فراهم می‌سازند.

برخی از فرآیندهای مورد نیاز در پروژه‌های EPC که در بستر پریماورا یونیفایر قابل طراحی و پیاده‌سازی می‌باشند به شرح زیر است:

فرآیندهای فوق مراحل طراحی، استقرار و پیاده‌سازی را طبق نمودار و توضیحات ذیل خواهند داشت:

نیازسنجی اولیه فرآیند و ساخت Prototype

بر اساس فرآیندهای تدوین شده موجود در سازمان و جلسات مصاحبه، نیازهای اولیه طراحی به صورت نمونه (Prototype) در سیستم نرم‌افزار Oracle Unifier پیاده‌سازی می‌شوند. سپس فرآیند در یک کارگاه با حضور صاحبان فرآیند و افراد کلیدی درگیر در این حوزه بصورت گرافیکی در نرم‌افزار ارائه می‌گردد و نظرات تکمیلی دریافت شده اعمال می‌شود. طراحی اولیه به همراه نظرات کارشناسان کارفرما و مشاور به عنوان سند اصلی طراحی در پیاده‌سازی در نظر گرفته می شود. در تهیه سند قابلیت‌ها و محدودیت‌های نرم‌افزار درنظر گرفته شده و نیازمندی‌های که با قابلیت‌های نرم‌افزارهای Oracle Unifier و P6 قابل پیاده‌سازی نباشد نیز مستندسازی می‌گردد.

ساخت و توسعه و تست

طبق سند طراحی، فرآیند به صورت کامل پیاده‌سازی و تست شده و جهت ثبت داده‌های نمونه و تست در اختیار تیم مربوطه در کارفرما قرار می‌گیرد.

 پیکربندی پروژه پایلوت بر اساس فرآیندها و ورود اطلاعات

پس از طراحی و توسعه و اخذ تایید کارفرما در خصوص فرآیندها یک یا چند پروژه بر اساس شرح خدمات و انواع پروژه‌ها که به صورت الگو (Template) پیکربندی شده و گروه‌ها، نقش‌ها و دسترسی‌ها در آن تعریف می شوند.

بر اساس الگوها پروژه‌های اصلی ساخته شده و اطلاعات پایه و اطلاعات سوابق فرآیندها در آن وارد می‌شود.

 آموزش، راه‌اندازی موازی و راه‌اندازی نهایی

گروه‌های فرآیندی پس از اتمام پیکربندی به کاربران آموزش داده شده و جهت راه‌اندازی به صورت موازی با سیستم در حال کار در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. پس از تأیید کاربران اصلی اطلاعات سیستم پیاده‌سازی شده چک و نهایی‌سازی شده و سیستم قبلی قطع می‌گردد.

پشتیبانی پس راه‌اندازی نهایی

در این مرحله دسترسی‌های کاربران به سیستم‌های قبلی قطع و یا محدود شده و تمامی کاربران با سیستم کار می‌کنند. بر اساس نیازهای احتمالی به وجود آمده در این دوره مانند گزارش‌ها و یا نماهای جدید و یا سطوح دسترسی جدید خدمات به مدت سه ماه ارائه خواهد شد. پس از دوره سه ماهه بر اساس نیاز کارفرما دوره‌های پشتیبانی فنی به صورت سالانه در قراردادهای اختصاصی قابل ارائه می‌باشد.

 

خانهابزارهاراهکارهاوبلاگتماس