راهکار سیستم جامع اطلاعات مدیریت پروژه (PMIS)
سیستم اطلاعات مدیریت پروژه PMIS شامل چندین ابزار به صورت یکپارچه میباشد که اکثر نیازمندیهای شرکتها و سازمانهای پروژهمحور را با کیفیت بسیار بالا برآورده میسازد.
سیستمهای اطلاعات مدیریت پروژه
سیستمهای اطلاعات مدیریت پروژه (PMIS) مجموعهای از تکنیکها و ابزارهای مورد استفاده در مدیریت پروژه میباشند که با هدف جمعآوری و ساماندهی اطلاعات موجود در یک پروژه طراحی و اجرا میگردند. مدیران پروژهها از این ابزارها و تکنیکها برای جمعآوری، یکنواختسازی و توزیع اطلاعات به شکل الکترونیکی استفاده میکنند.
کاربرد سیستمهای اطلاعات پروژه PMIS
در سطوح مختلف مدیریتی و اجرایی پروژهها، شامل کلیه افراد شاغل و تأثیرگذار در پروژه، سیستمهای اطلاعات مدیریت پروژه کمک شایانی به برنامهریزی و مدیریت زمان، اجرا و فرآیند اتمام پروژه میکنند. در هنگام برنامهریزی فرآیندهای پروژه، مدیران پروژه میتوانند از ابزار PMIS برای برآورد بهتر هزینهها و بودجه استفاده نمایند. ابزارهای اصلی استفاده شده در این راهکار شامل سیستمهای نرمافزاری پریماورا و یونیفایر (Primavera P6 EPPM & Primavera Unifier) میباشند که با زیرساختهایی همچون Gateway جهت یکپارچهسازی و Power BI جهت ارائه گزارشات و داشبوردها پشتیبانی میگردد.
چرا باید از سیستمهای اطلاعات مدیریت پروژه استفاده کنیم؟
استفاده از سیستمهای اطلاعات مدیریت پروژه در اجرای پروژهها و مدیریت بهینه اطلاعات و فرآیندهای پروژه به دلایل زیر اهمیت دارد:
- کارایی و بهرهوری: این سیستمها با تسهیل در جمعآوری، مدیریت و توزیع اطلاعات، کارایی و بهرهوری در پروژهها را افزایش میدهند.
- تصمیمگیری بهتر: با دسترسی به اطلاعات دقیق و بهروز، مدیران پروژه میتوانند تصمیمات بهتری اتخاذ کنند.
- کنترل هزینهها و زمان: این سیستمها با فراهم کردن امکان برنامهریزی دقیقتر و کنترل بهتر هزینهها و زمان، به کاهش هزینههای اضافی و تأخیرهای غیرضروری کمک میکنند.
- شفافیت و حسابرسی: با استفاده از سیستمهای اطلاعات مدیریت پروژه، شفافیت در مدیریت پروژه افزایش یافته و امکان حسابرسی دقیقتر فراهم میشود.
- یکپارچگی اطلاعات: این سیستمها اطلاعات مختلف پروژه را بهصورت یکپارچه و هماهنگ نگهداشته و از دوبارهکاری و تناقضهای اطلاعاتی جلوگیری میکنند
استفاده از بهترین راهکارهای نرمافزاری در پیادهسازی یک سیستم کاملاً یکپارچه
ابزارهای اصلی استفاده شده در راهکار سیستم اطلاعات پروژه Oracle، سیستمهای نرمافزاری پریماورا و یونیفایر (Primavera P6 EPPM & Primavera Unifier) میباشند که با زیرساختهایی همچون Gateway جهت یکپارچهسازی و Power BI جهت ارائه گزارشات و داشبوردها پشتیبانی میشود.


معماری یکپارچه جهت تحقق تمامی نیازمندیهای تیم مدیریت پروژه
در راهکار یکپارچه اراکل پریماورا به عنوان یکی از بهترین سیستمهای اطلاعات مدیریت پروژه (PMIS) سیستمهای P6 EPPM و Primavera Unifier تمامی فرآیندها جاری در پروژه را در فازهای مختلف به صورت کاملاً یکپارچه با یکدیگر و همچنین با برنامه زمانبندی و ماژول کنترل هزینه پشتیبانی مینماید.
معرفی خلاصه ابزارهای قابل استفاده در سیستم جامع اطلاعات مدیریت پروژه PMIS
Primavera Gateway
پریماورا گیت وی ابزاری جهت یکپارچهسازی سیستمهای مختلف نرمافزاری پریماورا و همچنین سایر سیستمهای سازمانی مانند SAP، و یا E Business Suite میباشد.

Microsoft Power Business Intelligence
راهکار هوشمند سازی کسب و کار شرکت مایکروسافت که در حال حاضر برترین BI دنیا بود و جهت ساخت گزارشات و داشبوردها به صورت یکپارچه با سیستم های نرم افزاری استفادهمی شود.
Oracle Business Intelligence
راهکار هوشمند سازی کسب و کار شرکت اراکل می باشد که با نرم افزارهای P6 و Unifier یکپارچه شده و می تواند سازمان را در اخذ گزارشات و خروجی های مختلف از سیستم ها به صورت برخط توانمند سازد.

Primavera Unifier
پریماورا یونیفایر یک بستر قدرتمند و یکپارچه جهت مدیریت تمامی فرآیندها و اقدامات اجرایی پروژه از مراحل آغاز تا اختتام پروژه می باشد.

Primavera P6 Enterprise Project Portfolio Management EPPM
سیستم نرم افزاری پریماورا پی ۶ که به صورت سازمانی و تحت وب با ماژول ها و قابلیت های مختلف به سازمانها در برنامه ریزی، بودجه ریزی، کنترل زمان، هزینه و منابع در پروژه های مختلف کمک می نماید.

ماژول های راهکار
- مدیریت مدارک مهندسی (EDMS/ DCC)– مدیریت اسناد و مدارکی مهندسی شامل لیست مدارک مهندسی MDL، گردش تمامی نسخ (رویژنهای) مدارک به صورت یکپارچه به همراه دهها قابلیت منحصر به فرد.
- مدیریت تامین کنندگان و مناقصات (Vendor Management and RFB)– مدیریت تمامی مناقصات از مرحله دریافت درخواست، استعلام، دریافت پیشنهادات، رفع ابهام و ارزیابیهای فنی و مالی و نهایتاً انتخاب برنده با ارائه امکانات ویژه همچون پرتال اختصاصی تأمین کنندگان و فرآیندهای شناسایی، ارزیابی و تهیه لیست تأمینکنندگان (Vendor List)
- مدیریت تامین تجهیزات (Procurement Management)– برنامهریزی و کنترل انجام تمامی فعالیتها و مراحل مرتبط با پروسه تامین تجهیزات از مرحله صدور درخواست (Material Requisition) تا تحویل در سایت پروژه
- مدیریت ساخت و نصب (Field Administration and Construction Management)– برنامهریزی و کنترل تمامی اقلام قابل تحویل در پروژه و همچنین مدیریت تمامی مراحل اجرایی در پروسه نصب، ساخت و اجرا
- مدیریت ارتباطات پروژه (Communication Management)– مدیریت تمامی فرآیندهای ارتباطات در پروژه شامل مکاتبات، درخواست اطلاعات (RFI- Request for Information)، پرسش و پاسخهای فنی (Technical Query)، تولید و توزیع اطلاعات و تولید و توزیع گزارش و داشبوردها
- مدیریت صورت جلسات و اقدامات (Meeting and Action Items)– مدیریت تمامی جلسات پروژه از زمان درخواست تا برنامهریزی، دعوت به جلسه، برگزاری و ثبت شرکت کنندگان و مصوبات و همچننین وظایف و کنترل تمامی اقدامات و وظایف تا زمان انجام آنها
- کنترل هزینه در سازمانهای کارفرمایی و یا پیمانکاری (Cost Control)– مدیریت و کنترل هزینه پروژه، طرح، سبدهای پروژه و کل سازمان از مرحله بودجهریزی، تأمین بودجه، ثبت تعهدات شامل قراردادها، سفارشات خرید، درخواستهای پرداخت و صورت وضعیتها و همچنین تولید گزارشهای مربوط به دفتر حساب پروژه به تفکیک مراکز هزینه Cost Sheet و جریان نقدینگی Cash Flow
- زمانبندی و کنترل پیشرفت پروژه– مدیریت برنامههای زمانبندی به صورت یکپارچه با تمامی فرآیندها در سیستم نرمافزاری Primavera P6 EPPM