در نرم افزار Primavera P6 محاسبه درصد پیشرفت برنامه در ستون Schedule % Complete انجام می‌شود. با توجه به اینکه روش محاسبه درصد در سطح فعالیت و WBS و یا ردیف‌های Summary متفاوت می‌باشد معمولاً کاربران را دچار اشتباه می‌نماید. در این مطلب روش و منطق محاسبه درصد پیشرفت برنامه به صورت کامل توضیح داده شده است.

نحوه محاسبه درصد پیشرفت برنامه در سطح فعالیت

فرمول محاسبه درصد پیشرفت در سطح فعالیت
فرمول محاسبه درصد پیشرفت در سطح فعالیت

همانگونه که در شکل فوق مشاهده می‌شود درصد پیشرفت برنامه در سطح فعالیت به صورت خطی محاسبه شده و روش توزیع هزینه در فعالیت تأثیری روی مقدار آن ندارد. به عنوان مثال روی دو فعالیت مشابه از نظر تاریخ شروع و پایان در Baseline یکی پروفایل منبع نرمال تخصیص شده و دیگری خطی، تا تاریخ به روز آوری (Data Date) درصد پیشرفت برنامه یکی می‌باشد. شکل زیر این موضوع را بهتر توضیح می‌دهد.

روش محاسبه درصد پیشرفت فعالیت
روش محاسبه درصد پیشرفت فعالیت

نحوه محاسبه پیشرفت در سطح Project/ WBS/ Summary

اعداد مشخص شده در روزهای مختلف توزیع بودجه (هزینه Baseline) می‌باشد که همانطور که مشاهده می‌شود در فعالیت اول انتظار می‌رود در روزهای نخست و روزهای پایانی پیشرفت کمتری ایجاد شده و در اواسط زمان فعالیت پیشرفت به پیک خود برسد. اما درصد پیشرفت محاسبه شده برنامه در Primavera P6 به صورت خطی محاسبه شده و برابر با ۳۷٫۵ درصد می‌باشد.

شاید این موضوع باعث نگرانی شود و نتیجه گیری نماییم که درصد پیشرفت اعلامی برنامه توسط Primavera P6 دارای خطا است. خیر باید بگوییم درصد پیشرفت در سطح فعالیت‌ها به صورت خطی محاسبه شده اما در سطوح بالاتر WBS و یا ردیف‌های خلاصه و یا پروژه روش محاسبه متفاوت بوده و از فرمولی استفاده می‌شود که کاملاً دقیق می‌باشد. در شکل زیر با یک مثال این موضوع توضیح داده شده است:

روش Roll up درصد پیشرفت برنامه
روش Roll up درصد پیشرفت برنامه

همانطور که در شکل مشخص است درصد پیشرفت برنامه مورد انتظار بر اساس توزیع هزینه در سطح فعالیت‌ها با درصد نمایش داده شده در ستون Schedule % Complete متفاوت است. (انتظار می‌رود براساس درصد نمایش داده شده در سطح WBS مقدار ۳۵٫۲۳% را ببینیم اما مقدار متفاوتی نمایش داده می‌شود)

در تجمیع اطلاعات فرمول زیر در Primavera P6 استفاده می‌شود که کاملاً دقیق بوده و درصد برنامه را به درستی اعلام می‌نماید.

Schedule % Complete (Summary Levels) = PV/BAC*100

با توجه به اینکه در محاسبات Planned Value ( ارزش برنامه‌ریزی شده تا Data Date ) توزیع هزینه درنظر گرفته می‌شود لذا درصد پیشرفت Roll up شده کاملاً درست می‌باشد.

چگونه این مغایرت را توجیه کنیم؟

در صورتی که استفاده از Resource Curve و یا توزیع غیرخطی اوزان مورد تأیید کارفرما باشد درصدهای نمایش داده شده در سطح پروژه و سطوح مختلف WBS کاملاً دقیق بوده و قابل اعتماد می‌باشد. درصد پیشرفت نمایش داده در سطح فعالیت‌ها را می‌توان به عنوان میزان زمان سپری شده تاکنون از مدت برنامه‌ریزی شده درنظر گرفت. در واقع در این ستون اطلاعات به دو روش مختلف نمایش داده می‌شوند:

  1. در سطح فعالیت مدت زمان سپری شده از مدت کل برنامه ریزی شده
  2. در سطح WBS/ Summary درصد پیشرفت Roll up شده بر اساس وزن‌ها و توزیع هزینه

 

جهت مطالعه بیشتر روی درصدهای پیشرفت در نرم افزار Primavera P6 مطلب انواع درصد پیشرفت در پریماورا را مطالعه کنید

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

خانهابزارهاراهکارهاوبلاگتماس